Mars Büyüklüğünde Gezegen Keşfedildi

Ötegezegen sayısı 2000’e yaklaştı. Bu gezegenlerden bazıları ise Dünya büyüklüğünde. Araştırmacılar artık Dünya gibi küçük ve kayasal gezegenleri de keşfedebiliyor, özelliklerini saptayabiliyor. Yakın gelecekte çok daha fazla küçük gezegen bulunabilecek. İşte bunlardan biri Dünya’dan da küçük Mars büyüklüğünde Kepler-138b. Araştırmacılar Kepler-138 yıldızının gezegenlerini temel alarak bir çizelge hazırladı.

otegezegen

Bu çizelge en küçük ötegezegenlerin boyutları gösterilmektedir. Kırmızı ile gösterilenler Güneş Sistemindeki gezegenlerdir.

Kepler-138’nin üç gezegeni hem boyut hem de kütle açısından en küçük gezegenlerdendir. Bunlardan Kepler-138b gezegeni Dünya’dan daha küçüktür. Bu tablo gezegenleri aynı zamanda yoğunluklarına göre sıralar.

Kütle ve boyutun bilinmesi gezegenin yoğunluğunun da bilinmesini sağlar. Bu da gezegenin kayadan mı, sudan mı yoksa gazdan mı oluştuğunu söyler. Kepler-138b’nin yoğunluğuna bakıldığında büyüklüğünün Dünya ile Mars arasında olduğu söylenebilir. Yani Kepler-138b kayasal bir gezegendir. Yine de ek gözlemlere ihtiyaç duyulmaktadır.

Kepler-138c ve Kepler-138d ise Dünya’ya benzer boyutludur. Biri Dünya’dan küçük diğeri daha büyüktür. c gezegeni karasal, d ise gaz-kaya karışımına sahip bir gezegendir.

Kepler-138 ve Güneş Sistemi’ndeki gezegenleri karşılaştıran çizelge (NASA Ames/W Stenzel).

Hidrojen ve helyumdan oluşmuş gezegenin yoğunluğu küçük iken metal içeren kayadan oluşmuş gezegenler büyük yoğunlukludur. Ya da belirli bir bileşimi daha fazla olup hem gaz hem de kaya içerebilir.

Bunun dışında üçüncü bir tipte katı, sıvı ve gaz barındıran gezegenlerdir. Bunlar su ve metan içerebilir.

Kepler-138 sistemi Çalgı takımyıldızında yaklaşık 200 ışık yılı uzaktadır. Kepler-138 yıldızı Güneş’in yarı büyüklüğünde ve % 30 daha soğuktur.

Bilim insanları gezegenlerin kütle ve boyut ilişkisini tanımlayabilmek için Kepler ve NASA’nın gelecekte göreve başlayacak geçiş yöntemiyle ötegezegen avlayacak uydusunun verileriyle daha ayrıntılı tablolar oluşacaktır. Bu çalışmalar Güneş sistemindeki gezegenlerin tarihini anlamamızı sağlayacak ve başka bir yerde yaşam arama çalışmalarına destek verecektir.

NASA