Helyum Yakan Yeni Bir Yıldız Türü Keşfedildi

Tübingen Üniversitesinden Prof. Klaus Werner liderliğindeki Alman gökbilimcilerden oluşan bir ekip helyum yanması sonucu oluşan ürünle kaplı tuhaf yeni bir yıldız türü keşfetti. Bu tür yıldızlar ender görülen bir yıldız birleşme olayıyla oluşmuş olabilir.

Beyaz cücelerin çarpışmasını gösteren resim (Nicole Reindl)

Normal yıldızlar hidrojen ve helyumdan oluşan yüzeylere sahipken Werner ve ekibi tarafından keşfedilen yıldızların yüzeyleri karbon ve oksijenle, yani bir yıldız için egzotik bir bileşim olan helyum yakma külleriyle kaplıdır. Bu yıldızların çekirdekleri büyüklük ve sıcaklıkları bakımından helyum yakmaları onları daha da şaşırtıcı hale getiriyor.

Çalışma ekibinden La Plata Astrofizik Enstitüsünden Dr. Miller Bertolami: “Alman meslektaşlarımız tarafından keşfedilen yıldızların, evrende ender rastlanan olaylardan olan iki beyaz cücenin birleşmesine bağlı olduğunu düşünüyoruz” diyor. Beyaz cüceler nükleer yakıtlarını tüketmiş ve çok küçük, yoğun olan büyük yıldız kalıntılarıdır.

Yakın ikili beyaz cüce sistemlerinde kütle çekimi dalgalarının emisyonunun neden olduğu yörünge daralması sonucunda yıldız birleşmelerinin gerçekleştiği bilinmektedir. “Genellikle beyaz cüce birleşmeleri karbon ve oksijen bakımından zengin yıldızların oluşumuna yol açmaz. Ancak çok özel kütlelerle oluşturulmuş ikili sistemler için karbon ve oksijen açısından zengin bir beyaz cücenin olabileceğini düşünüyoruz. Sonuçta ortaya helyum açısından zengin bir yıldız çıkacaktır” diyor Bertolami.

Mevcut hiçbir yıldız evrim modeli yeni keşfedilen yıldızları tam olarak açıklayamaz. Ekibin bu tür bir birleşmenin gerçekleşip gerçekleşmediğini anlaması için modellere ihtiyacı var. Bu modeller ekibin bu yıldızları daha iyi anlamasını sağlarken, aynı zamanda ikili sistemlerin geç evrimi ve yıldızların evrimleştikçe nasıl kütle alışverişi yaptıkları hakkında da daha ayrıntılı bir anlayış geliştirmelerine neden olabilir. Gökbilimciler ikili yıldızların evrimleriyle ilgili yeni bir model geliştirene kadar helyum kaplı yıldızların kökeni tartışmaya açık bir konu olarak kalacak.