IC 443’e Farklı Bir Bakış

WISE gözüyle IC 443 bulutsusu. (NASA/JPL-Caltech/UCLA)

NASA’nın geniş açılı kızılötesi tarama aracı olan WISE’den bir yıldızın çevresini gökkuşağı renkleriyle saran IC 443 bulutsusu görüntüsü.

Büyük bir yıldız yaşamını şok dalgaları göndererek çok büyük bir süpernova patlamasıyla sona erdirir. Yıldız şok dalgalarıyla yayılan gaz ve toz kalıntıları arasında kalır. Bize de böylesi güzel bir manzara bırakır. IC 443’ün günümüzden 5 ile 10 bin yıl oluştuğu düşünülüyor.

WISE’nin görüntüsünde gözümüzle göremediğimiz ayrıntılar ortaya çıkıyor. Farklı renkler süpernova kalıntısını çevreleyen maddenin yoğunluğuna göre değişiyor. Şok dalgaları bu maddelere çarptığında farklı gazlar farklı kızılötesi dalga boylarında kendilerini gösteriyor.

Sol üstte menekşe renginde görülen yarım daire, süpernova kalıntısının kuzeydoğu kabuğudur. Demir, neon, silikon ve oksijen  gaz atomlarının şok dalgasıyla ısıtılması sonucunda ışık yaymakta ve saniyede yaklaşık 100 km hızla hareket etmektedir.

Güneydeki mavi küme ise çoğunlukla hidrojen atomlarından oluşmuş ve saniyede 30 km gibi bir hızla hareketlidir. Bu bulutun yeşilimsi görünen kısmı ise IC 443’ü kuzeybatıdan güneydoğuya doğru kesmektedir.

IC 443, İkizler (Gemini) takımyıldızındaki Castor ve üçlü bir yıldız sistemi olan Eta Geminorum’u birleştiren çizginin sonunda yer almaktadır.

Kaynak: NASA-JPL