Philae Kuyrukluyıldıza İndi

Avrupa Uzay Ajansı’nın (ESA) Rosetta aracı 67P kuyrukluyıldızına yardımcı aracını başarıyla indirdi. Philae adlı sonda kuyrukluyıldızın önceden belirlenmiş noktasına yumuşak bir iniş gerçekleştirdi. Aracın Türkiye saatiyle 10:35’de başladığı yolculuğu yüzeye inişinin başarılı olduğu 18:03’de bitti.

Rosetta’nın OSIRIS aleti Philae’nin ayrılış anını görüntüledi (ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA).

ESA Genel Müdürü Jean-Jacques Dordain: “Rosetta artık tarih kitaplarına geçti. Tarihte ilk kez bir uzay aracı bir kuyrukluyıldızla buluştu, ilk kez onun yörüngesine yerleşti ve ilk kez kendi aracını yüzeye indirdi” diyor.

“Rosetta ile gezegenimizin kökenini ve geleceğini daha iyi anlayabileceğiz. Bugün ESA ile Rosetta çok önemli bir başarı elde etti.”

ESA’nın Bilim ve Robotik Araştırmaları yöneticisi Alvaro Giménez: “Rosetta 10 yıldan fazla süren yolculuğunun sonunda Güneş Sistemi’nin en ilkel kalıntılarından olan kuyrukluyıldıza ulaştığı andan bu yana bilimsel analizleri yapmamıza olanak sağladı” diyor.

Rosetta 2 Mart 2004 tarihinde fırlatıldıktan 6 Ağustos 2014’de kuyrukluyıldıza ulaşana kadar 6,4 milyar kilometre yol aldı.

Philae
Rosetta’nın yüzey aracı Philae (ESA/ATG medialab).

Rosetta’nın yüzey aracı olan Philae kuyrukluyıldızın Agilkia adlı bir bölgesine indi. Bu bölge iki ayrı yuvarlak bölümden oluşan tuhaf şekilli 67P kuyrukluyıldızının 6 haftalık analiz sonrasında belirlenen en güvenli yeridir. Philae Rosetta’dan ayrıldıktan bu bölgeye ininceye kadar 10 kilometre yol aldı.

İniş sırasında 67P’nin özellikle kuyruğunda oluşabilecek herhangi enerji değişimi aracın hızında ve yörüngesinde değişime neden olabilirdi. Bu durumda 510 milyon kilometre uzakta ESA merkezinde bulunan mühendis ve bilim insanlarının yapacakları Bir şey olamazdı. Çünkü araç ancak Rosetta ile iletişim kurabiliyordu ve yüzeye iniş yapacağı yedi saat sonrasına kadar herhangi bir bilgi alınamazdı.

Neyse ki korkulan olmadı, her türlü aksiliğe karşı hesaplanan yörünge ve hız değerlerine uygun olarak araç saniyede 1 metre yol alarak yüzeye buzlu yüzeyler için tasarlanmış vidalı ayaklarıyla indi ve iki zıpkınını fırlatarak kendini yere sabitledi.

Önümüzdeki 2,5 gün boyunca yüzey aracı ana bataryasını kontrol altında tutarak bilim insanlarına ilk verilerini iletecek. Yeterli ışık aldığında ise ikincil pilini şarj edecek. Bölgenin çok sıcak olacağını önceden hesaplayan mühendisler bunu dikkate alarak tasarladıkları Philae kuyrukluyıldızın yüzeyinde Mart 2015’e kadar kalacak.

Philae rosetta’dan ayrılırken CIVA-P aletiyle bu anı görüntüledi. Görüntüye Rosetta’nın 14 metre uzunluğundaki güneş panelleri de yakalandı (ESA/Rosetta/Philae/CIVA).

Philae bu ilk analizin ardından ayrıntılara geçecek ve iniş alanı çevresinin üç boyutlu haritasını oluşturacak. Yüzeyden ve yüzeyin 23 cm kadar altına kadar örnekler alarak bunları üzerindeki aletlerle inceleyecek.

Bunlara ek olarak yüzeydeki elektriksel ve mekanik özellikler, düşük radyo frekanslı radyo sinyalleri ile kuykluyıldızın iç yapısını inceleyecek.

Rosetta proje ekibinden Matt Taylor: “Rosetta Güneş Sistemi’nin geçmişiyle ilgili çok önemli bilgilere ulaşabilir. Bu bilgileri de bir kuyrukluyıldızın değişimini görmekle edinebiliriz. Bir kuyrukluyıldız ne kadar ve nasıl değişir sorusunun yanıtını bulmak çok önemlidir” diyor.

Rosetta ise yardımcı aracıyla sürekli iletişim içinde olup aldığı bilgileri Dünya’ya iletecek. Bu sırada 67P’nin çevreisindeki yörüngesinde dolanmayı sürdürecek.

67P kuyrukluyıldızı 13 Ağustos 2015’te Güneş’e en yakın konumda olacak ve Rosetta bu ana kadar neler olup bittiğine şahitlik edecek.

ESA’nın Rosetta görevi yöneticisi Fred Jansen: “Rosetta çok uzun ve yorucu bir sürecin ardından önemli bir adımı daha atlattı. Bundan sonra ondan gelecek verilerle kuyrukluyıldızlarla ilgili bilgilerimizi test edebileceğiz” diyor.

Philae yüzeye 3 kilometre kala ROLIS adlı aletiyle iniş yapacağı bölgeyi görüntüledi. Bu görüntünün normal boyutta olanı piksel başına 3 kilometrelik yüksek çözünürlüklüdür. ROLIS aleti Philae’nin alt kısmında yer alan yakın çekim kamerasıdır. Alet kuyrukluyıldızın yüzeyini mikro mertebesinde inceleyebilecek yetenektedir. Philae rosetta’dan 12 Kasım 2014’de saat 11:03’de ayrıldı ve yedi saatlik yolculuğunun ardından 67P/Churyumov-Gerasimenko kuyrukluyıldızına iniş yaptı (ESA/Rosetta/Philae/ROLIS/DLR).

ESA