Yer Büyüklüğünde Bir Gezegen Daha Keşfedildi

300 ışık yılı uzaklıkta kırmızı cüce bir yıldızın çevresinde dolanan Yer büyüklüğünde bir gezegen keşfedildi. Gezegenin konumu yüzeyinde sıvı durumda su olabileceği anlamına geliyor. Gezegenin çapı 1.06 Yer kadar. Gezegen yıldızı çevresinde 19.5 günde bir tur atıyor. (NASA/Ames Research Center/Daniel Rutter)

NASA’nın 2018’de emekliye ayırdığı Kepler teleskopu verilerinden yüzeyinde sıvı su olması muhtemel Yer büyüklüğünde bir gezegen keşfedildi. 300 ışık yılı uzaklıkta bulunan Kepler-1649c gezegeni gezegenimizden sadece 1.06 kat büyük ve sıcaklığı da yaşam için ideal. Yıldızından aldığı ışık miktarı Yer’in Güneş’ten aldığı enerjinin %75’i kadar. Tek fark gezegenin bir kırmızı cüce çevresinde dolanması. Böylesi yıldızlarda gerçekleşen enerjik fışkırmalar çevresindeki olası yaşamı olumsuz etkiler.

Kepler-1649 sisteminde bilinen gezegen sayısı iki oldu. Olası üçüncü gezegen ise aranıyor. (NASA/Ames Research Center/Daniel Rutter)

Şimdilik yaşamın olası olduğu birkaç gezegen örneği bulunuyor. Trappist-1f, Teegarden c gibi. Bu gezegenler Yer ile benzer koşullara sahiptir. Bunların dışında yaşamı destekleyebilecek nitelikte gezegen bulunmuyor.

Kepler-1649c yıldızına oldukça yakın yörüngede dolandığı için bir yılı sadece 19.5 dünya gününe eşittir. Yıldıza bağlı diğer gezegen karasaldır ve c gezegeninin yörüngesinin yaklaşık yarısında yıldız çevresinde dolanmaktadır. Sistemde üçüncü bir gezegen daha olabileceği üzerinde durulmaktadır. Şimdilik bu olası gezegenin izine rastlanmadı.

Ressam gözüyle Kepler-1649c gezegeninde sıradan bir gün.

Kırmızı cüce yıldızlar evrende çok sayıda bulunur. Daha önceleri bu tür yıldızların çevresinde gezegen olacağına ihtimal verilmiyordu. Ancak bu öngörünün yanlış olduğu ve düşünülenden çok daha fazla sayıda kırmızı cücede gezegen olabileceği hem bu hem de önceki keşiflerle görüldü.