Bir Dünya Benzeri Gezegen Daha

Gökbilimciler 16 ışık yılı uzaktaki bir yıldızın çevresinde dolanan Dünya benzeri gezegen keşfettiler. GJ 832 c olarak adlandırılan beş Dünya büyüklüğündeki “süper-Dünya” kırmızı cüce yıldızının çevresinde 16 günde dolanıyor. Kırmızı cüceler Güneş’ten daha küçük ve daha soğuk yıldızlardır.

Gliese 832 c ve Dünya’nın büyüklüklerinin karşılaştırılması (PHL, University of Puerto Rica, Arecibo).

Yeni gezegen Porto Rika’nın Arecibo şehrinde bulunan Porto Rika Üniversitesi bilim insanları tarafından geliştirilen Dünya Benzerlik Endeksi’ne (Earth Similarity Index) göre üçüncü sıraya yerleşti.

Keşif ekibinden Prof. Chris Tinney’e göre bu gezegende eğer yaşam varsa yaşayanlar, gezegenin bir yılının sadece 16 gün olması nedeniyle, mevsimsel değişimleri oldukça sık yaşıyor olmalıdır.

“Gezegenin büyük kütlesinin varlığı bir atmosferi olabileceğini gösterir. Ancak nasıl bir atmosfer: Venüs gibi yoğunsa yüzeyi sıcaktan kavruluyor olabilir” diyor Prof. Tinney.

Gezegen yıldızı ile arasındaki kütle çekimi kuvveti nedeniyle yıldızın yalpalama yapması nedeniyle keşfedildi. Gözlem ekibi bunun için Anglo-Avustralian Teleskopunu kullandılar.

Daha sonra Şili’de bulunan 6,5 metrelik Magellan Teleskopu ve Avrupa Güney Gözlemevi’nin 3,6 metrelik teleskop verileri de incelendi.

Ekip 2009 yılında da aynı yıldızın Gliese GJ b adlı soğuk Jüpiter–benzeri gezegen olduğunu keşfetmişti. Bu gezegenin yörünge dönemi ise dokuz yıl.

“Bu sistem, biri dış sistemde dev gezegen, diğer iç sistem de karasal gezegeniyle sanki küçük bir Güneş Sistemi’dir” diyor Prof. Tinney.

Dünya Benzerlik Endeksi’ne (DBE) göre ilk sırada 0,84 DBE değeriyle 23 ışık yılı uzaklıktaki Gliese 667C c gezegeni bulunuyor. Dünya’nın DBE değeri 1’dir.

İkinci sırada ise 1200 ışık yılı uzaklıktaki Kepler-62 e gezegeni bulunmaktadır. Bu gezegenin DBE’si 0,83 olarak hesaplanmıştır. Yeni bulunan Gliese GJ 832 c gezegeninin DBE’si 0,81 olarak belirlenmiştir.

UNSW