Saklı Hazine Stein Verileri İşleniyor

5 Eylül 2008’de Stein asteroitinin üzerinden geçen ESA’nın Rosetta aracının verileri işleniyor.

5 km çapındaki göktaşının 800 km yakınından geçen Rosetta’nın Geniş açılı Kamerası ile elde edilen veriler amatör gökbilimci Ted Stryk tarafından işlendi.

Görüntüde krater diplerindeki karanlık ve duvarlarındaki aydınlık kısımlar göze çarpıyor. Burada bazı çıkıntılı kısımlar yüzeydeki kayalara ait de olabilir.

Stein’deki en çarpıcı özellik güney kutbunda görülen 2 km genişliğinde ve 300 derinliğindeki boşluktur. Asteroidin elması andıran bu kraterinden dolayı lakabı ‘gökyüzündeki elmas’ tır.

Rosetta ve stein asteroiti. ( ESA, image by C.Carreau)

Bu görüş açısından asteroitin merkezinde dairesel Topaz adlı krater, yaklaşık 650 m genişliğinde ve 80 m derinliktedir.

Birkaç elmaslı krater zinciri de asteroitin sağ tarafında kuzey kutbuna doğru uzanmaktadır.

Asteroitte şimdiye kadar yaklaşık 40 krater tespit edildi. Asteroitin uğradığı darbeler sonucunda açılan bu çukurlardan yüzeye fırlayan madde, yüzeyin görünümünü büyük ölçüde değiştirmiştir.

Rosetta Temmuz 2010’da Lutetia asteroitinin yanından geçti. 20 Ocak 2014 ile Mayıs 2014 arasında ise 67P/Churyumov-Gerasimenko kuyrukluyıldızını ziyaret edecek. Bundan birkaç ay sonra da Philae adlı bir kuyrukluyıldızın üzerinde kontrollü olarak inecek.

Kuyrukluyıldızlar Güneş Sistemi’nin bozulmamış ilkel yapı taşları olarak kabul edilir. Rosetta verileri bilimcilerin yerel kozmik bölgemizin evrimini anlamalarına yardımcı olacaktır.

ESA