BepiColombo’nun İlk Merkür Fotoğrafları

BepiColombo’nun Merkür ile ilk buluşması sırasında ilettiği görüntülerden biri.

ESA/JAXA BepiColombo, Merkür’ün yakın kütle çekimi altındaki hızlı geçişinde özel fotoğraflar çekip Dünya’ya yolladı.

Uydu  1 Ekim’deki yakın geçişini tamamlarken Merkür’den 199km yüksekteydi. Bu sırada aracın izleme kamerasından alınan görüntüler ile bir dizi aletten elde edilen veriler toplandı.

Görevin Uzay Aracı Operasyonları Müdürü Elsa Montagnan: “Uzay aracının uçuşu kusursuzdu ve hedefteki gezegenimizi yakından görmek inanılmaz” diyor.

İzleme kameraları 1024×1024 piksel çözünürlükte renksiz görüntüler elde etti. Aynı zamanda anten ve manyetometresi dahil olmak üzere yapısal elemanlar veri transferi için hazırdı.

Görüntüler yakınlaşmaya beş dakika kala ile dört saat sonrasına kadar ki geçiş sırasında elde edildi. BepiColombo gezegenin gece tarafına geçtiğinde ise araç gezegenden 1000km uzakta olması nedeniyle şartlar görüntü almak için yeterli değildi.

Merkür'de Gün Doğumu
Merkür’de gün doğumu

Görüntülerin çoğunda bazı büyük çarpma kraterleri net şekilde görülüyor.

Kraterli yüzeyi nedeniyle ilk bakışta Ay’ı anımsatsa da Merkür daha farklı bir geçmişe sahip. BepiColombo’nun ESA’ya ait Merkür Yörüngesel İzleme ve JAXA’nın Merkür Manyetosferini İzleme araçları ile gezegenin çekirdeğinden yüzeydeki süreçlere, manyetik alan ve ekzosfere kadar tüm yönleri incelenip gezegenin evrimine ve kökenine ait veriler elde edilecek. Yüzey haritalandırılıp bileşimleri analiz edilebilecek. Bir teoriye göre Merkür dev bir çarpışma sonucu parçalanan kayalarından arda kalan büyük bir gövdeden oluşuyor. Bu da manyetik alanın üretildiği büyük bir demir çekirdek ve ince bir kabuktan oluşmuş olması demek.

Merkür’de Ay’daki gibi dağlık alanlar yoktur. Yüzey hemen her yerde koyudur ve milyarlarca yıl önce büyük lav taşkınlarıyla şekil almıştır. Bu lav akıntılarının oluşturduğu düzlüklere çarpan asteroit ve kuyrukluyıldızlar kraterleri oluşturmuştur. Daha eski ve büyük kraterlerin bazılarının zemini volkanik patlamaların etkisiyle daha genç lav akıntılarıyla dolmuştur. Volkanik patlamaların etkisinin görüldüğü yüzlerce alan olduğu görülmektedir.

Merkür jeolojisinin bir tadı - açıklamalı

BepiColombo, NASA’nın Messenger görevi ile toplanan verilere dayanarak bu gizemli gezegeni anlamamızı sağlayacak. Volkanik patlamaları gerçekleştiren ve şiddetli şekilde gaza dönüşen uçucu maddeler neler? Kayaların çoğunda birikinti olmadığına göre Merkür bu uçucu maddeleri nasıl sakladı? Volkanik hareketlilik ne kadar süreyle devam etti. Merkür’ün manyetik alanı ne kadar hızlı değişiyor?

BepiColombo’nun asıl görevi 2026’nın başlarında başlayacak. Toplamda dokuz uçuş gerçekleşecek: biri Yer, ikisi Venüs (bunlar gerçekleşti) ve altısı Merkür’deki (ilki gerçekleşti) geçişlerle uzay aracındaki güneş enerjisiyle çalışan itki sistemi yardımıyla Merkür yörüngesine oturacak.

BepiColombo’nun Merkür geçişini canlandıran simülasyon
BepiColombo’nun 2026’da Merkür yörüngesine oturana kadar izlediği ve izleyeceği rotalar.