Bir Çift Yıldızlı Gezegen Daha

Yaşam alanı içinde bir gezegen daha bulundu. Ama bu diğerlerinden farklı. Gezegenin iki güneşi var. Gezegen Kepler Teleskopu verilerinden keşfedildi.

otegezegen_Kepler_453b
Ressam gözüyle çift yıldızlı gezegen Kepler 453b (Çizim: Mark Garlick).

San Francisco State Üniversitesi’nde içlerinde gökbilimcilerinde olduğu bir ekip bir çift yıldızın çevresinde dolanan bir gezegen keşfetti. 6 yaşındaki Kepler Teleskopu’nun keşfettiği çift yıldızlı gezegen sayısı da 10’a yükseldi.

Kepler-453b adlı gezegen yıldızının yaşam alanı içinde olduğundan bir şekilde hayatı destekleyebilir. San Francisco State Üniversitesi Fizik ve Astronomi alanından Doç. Stephen Kane’e göre bu keşif benzer gezegenlerin sayısının daha çok olabileceği anlamına geliyor.

“Bu gezegeni keşfetmemiz sadece an meselesi: ne çok geç ne çok erken. Uzayda düşündüğümüzden daha fazla sayıda bu tür gezegenler olabilir, ama keşfedilmeleri için zamanlama önemli.

Kepler geçiş yöntemiyle gezegen aramaktadır. Gezegenin yıldızının önünden geçerken yıldızın ışığındaki azalma miktarının hesabıyla yapılan gezegen avına ‘geçiş’ yöntemi denir. Güneş dışındaki diğer yıldızların çevresindeki gezegenler ötegezegen olarak adlandırılır. Kepler-453b iki yıldızın kütle çekiminden etkilendiğinden yörüngesi oldukça düzensizdir. Gökbilimcilerin gezegeni keşfetmeleri yörüngesinin %9’una denk gelen geçiş zamanıyla mümkün oldu.

yasamalani
Bir yıldızın yaşam alanının nerede olacağını gösteren çizelge.

Eğer gezegen şimdi fark edilmeseydi 2066 yılındaki bir sonraki geçişine kadar keşfedilemeyecekti.

“Doğru zamanda doğru yere baktığımız için şanslıyız” diyor Kane.

Kepler 453b, Neptün’ün yarıçapından %60 daha büyük veya 6,2 Dünya yarıçapındadır. Gezegen geçişi sırasında yıldızının ışığını % 0,5 kadar azalttı. Yaşam alanında olmasına karşılık büyüklüğü onun karasal değil gaz devi olabileceğini gösteriyor. Eğer öyleyse üzerinde yaşam olması mümkün değil.

“Buna karşılık gezegenin uydularında yaşam olabilir” diyor Kane.

“Yıldız Savaşları” (Star Wars) filmindeki çift yıldızlı Tatooine gezegeni gibi burada yaşayan canlılar varsa gökyüzünde iki güneş görecektir. Yıldızlar birbiri çevresinde 27 günde dolanmaktadır. Büyük yıldız % 94, küçük olanı ise % 20 güneş kütlesindedir. Kepler 453b’nin yıldızı çevresindeki yörünge dönemi 240 gün olarak hesaplandı.

“Kepler göreve başlayana kadar bu tür sistemler olacağını biliyorduk ve zamanla bunlar ortaya çıkmaya başladı” diyor Kane. Kepler ilk çift yıldızlı gezegeni 2011’de keşfetmişti.

Keşifle ilgili makale http://arxiv.org/abs/1409.1605 adresinde yayınlandı.

SF State