Bu Teleskopun Gözleri Kuiper’de

Teleskop Hawai’deki Haleakala Milli Parkı’nda bulunuyor. (Rob Ratkowski)

Güneş Sistemi’nin gözden uzak Neptün ötesi bölge tüm gizemini koruyor. Kuiper Kuşağı olarak bilinen bölgede ön planda görünenler ise Pluto, Eris, Makemake ve Haumea cüce gezegenleri. Bölgede aynı zamanda binlerce küçük buz parçaları da bulunuyor. Kuiper Kuşağı’nda Güneş sanki yabancı bir yıldız gibi uzak ve küçük görünür.

Şimdi yeni bir teleskop Kuiper Kuşağı’nın derinliklerinde yatan cisimleri gün ışığına çıkarmaya başladı. Panoramik Alan Teleskopu ve Hızlı Gözlem Sistemi (The Panoramic Survey Telescope & Rapid Response System (Pan-STARRS-PS1)) Kuiper Kuşağı’nda yeni cisimleri keşfetmeye başladı. Teleskop boyutları 300 ile 500 km arasında değişen cisimlerin parlaklıklarını gözleyerek keşiflerine başladı.

Harvard-Smithsonian Merkezi’nden gökbilimci Matthew Holman: “Biz bu cisimleri bulmak için Pan-STARRS ile çalışmaya başladık. PS1 Dış Güneş Sistemi’nin kapılarını açıyor” diyor. “Gördüğümüz buzdağı, gelecekte gerçekleşecek PS1 keşiflerinin daha ayrıntılı olacağına bir işarettir.”

Bir ressam gözüyle Kuiper Kuşağı’nda yer alan Haumea cüce gezegeni. (CfA)

Dış Güneş Sistemi projesi Pan-STARRS’ın tüm projelerinin % 60’ını içeriyor. PS1 çıplak gözle görülebilecek en sönük cisimden 10 milyon kez daha sönük nesneleri gözlemleyebiliyor. Teleskop ile yeni cüce gezegenler, asteroitlerin keşfedilmesi bekleniyor.

“PS1 ile büyüklükleri 300 km’den başlayan tüm nesneleri bulmayı hedefliyoruz” diyor Holman.

Pan-STARRS ile yeni Kuiper Kuşağı nesneleri ve bunların yörüngelerinin özellikleri tanımlanabilecek. Araç ile ayrıca yeni kuyrukluyıldız keşifleri de gerçekleşebilir

1.8 metrelik Pan-STARRS-1, üzerindeki 1.4 gigapiksel çözünürlükteki kamerasıyla gökyüzünün 36 dolunay büyüklüğündeki bölgeyi tarayabiliyor. Teleskop Haziran 2010’dan bu yana görevi başında.

Kaynak: CfA