Ceres gözlemleri sürüyor. NASA’nın Şafak uzay aracı cüce gezegen üzerindeki parlak noktaların gizemini çözecek ipuçlarını toplarken aynı zamanda yüzeyden bir piramit gibi yükselen tepeyi görüntüledi.

9 Haziran 2015’de alınan bu görüntü piksel başına 410 m çözünürlüktedir. Büyük parlak alan 9 km genişliğindeki bir alanı kaplamakta ve en az sekiz parlak noktadan oluşmaktadır. Son derece parlak olan bu noktaların buz ya da tuzdan oluşma olasılığı vardır (NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA).

Jet İticileri Laboratuvarı’ndan Carol Raymond: “Dış Güneş Sistemi’deki buzlu uydular gibi Ceres’te de bol miktarda krater bulunmaktadır. Ancak Ceres’tekilerin büyük ve merkezlerinde tepe olması diğerlerinden ayıran bir özelliktir. Bu ve diğer özellikler Ceres’in iç yapısının anlaşılmasını sağlayacaktır”.

Mars gibi atmosferi olan bir gezegende merkezinde tepe olan kraterler genç sayılır. Ama Ceres’te durum farklı. Çok sayıda krater ve çoğunun merkezinde tepe bulunuyor. Bu da yüzeyin çokça değişmediğini gösterir (NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA).

Şafak 4400 km’lik Ceres üzerindeki ikinci haritalama yörüngesinden cüce gezegen gözlemini sürdürmektedir. 90 km genişliğindeki parlak noktalı kraterin yeni görüntüsü önceki gözlemlere göre çok daha fazla sayıda parlak nokta olduğunu belirledi.

Büyük parlak alan 9 km genişliğindeki bir alanı kaplamakta ve en az sekiz parlak noktadan oluşmaktadır. Son derece parlak olan bu noktaların buz ya da tuzdan oluşma olasılığı vardır.

Şafak üzerindeki görünür ve kızılötesi haritalama tayfölçeriyle Ceres yüzeyinden yansıyan ışığa bakarak mineral dağılımı belirlenir. Her mineral kendine özgü görünür ve kızılötesi ışık dalga boyu yayınlayarak kendini gösterir. Uzay aracının daha fazla gözlem ve görüntü iletmesi gizemli parlak noktalarda olmak üzere birçok gizemin çözümüne yardımcı olacaktır.

Son görüntülerde parlak noktalara ek olarak düz bir alandan yükselen dak yamaçlı dağ görülmektedir. Dağ yüzeyden yaklaşık 5 km yükseğe uzanmaktadır.

5 km’lik tepe merkezin sağ üstünde görülüyor (NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA).

Ceres merkezinde tepe olan kraterler dışında farklı boyutlu birçok krater bulundurmaktadır. Yüzeyde heyelan ve çökmüş yapılar gibi geçmişte yaşanmış hareketlere ait henüz yeterli veri bulunmamaktadır. Şafak’ın 2011 ve 2012 yıllarında 14 ay süreyle gözlediği Vesta’nın sırlarını açıklığa kavuşturması gibi Ceres’in de gizlenmiş taraflarını tüm açıklığıyla ortaya koyacağına inanılıyor.

Şafak bir cüce gezegeni ziyaret eden ve Güneş Sistemi’nde iki farklı cismin yörüngesine giren tek uzay aracıdır. Şafak 6 Mart 2015’de Mars ile Jüpiter arasındaki asteroit kuşağındaki en büyük cisim olan Ceres yörüngesine girdi.

Şafak 30 Haziran’a kadar şu anki yörüngesinde kalacak. Ağustos başında ise Ceres’ten 1450 km yüksekteki diğer yörüngesine hareketlenecektir.