Galaktik Etkileşmenin İzleri

NASA/ESA Hubble Uzay Teleskopu’nun elde ettiği bu görüntüde sarmal kolları dışa doğru bükülerek şeklini değiştirmiş yakın gökadalardan NGC 7714 görülüyor. Sarmal kolların yıldızlararası uzaya malzeme taşıdığı görünen gökadada yıldız oluşumları zirveye tırmanmış durumda.

NGC 7714 gokadasi
NGC 7714 kozmik açıdan Samanyolu’na yakın gökadalardan olup 100 milyon ışık yılı uzaktadır (ESA, NASA).

NGC 7714 kozmik açıdan Samanyolu’na yakın gökadalardan olup 100 milyon ışık yılı uzaktadır.

Gökada yakın geçmişte oldukça dramatik ve şiddetli bazı olaylara uğramıştır. NGC 7714’ün uğradığı dehşetin izleri gerek tuhaf görünümlü kollarında gerekse galaktik merkezinden dışarı uzanan altın renkli sisli yapıdan anlaşılıyor.

Bu şekil bozukluğunun nedeni ne? Suçlu ise bu görüntüde yer almayan NGC 7714’ün küçük komşusu –geniş alan görüntüsünde görebilirsiniz- [1]. İki gökada 100 ile 200 milyon yıl önce birbirinin çok yakınından geçti ve aralarındaki çekim kuvveti şekillerini değiştirdi.

NGC 7714 ve komşusu NGC 7715 bu geniş alan görüntünün merkezinde görülüyor (NASA, ESA, Digitized Sky Survey 2).

Sonuçta NGC 7714’ü bir halka gibi saran iki gökada arasındaki uzun bir köprü ortaya çıktı. Bu köprü küçük eş NGC 7715’e doğru uzanıyor. Gökadanın tamamında yıldız oluşum patlamaları görülmesine karşılık, asıl oluşumlar çoğunlukla gökada merkezinde gerçekleşiyor.

NGC 7714 genel anlamda Wolf-Rayet yıldızlarla dolup taşan bir gökadadır. Bu tür sıcak ve parlak yıldızlar birkaç güneş kütlesinde yaşamlarına başlar ancak güçlü rüzgârlarının etkisiyle yaşamlarını çok hızlı sona erdirirler.

Video: NGC 7714 ve NGC 7715’e yolculuk (NASA, ESA, Digitized Sky Survey 2 and A. Fuji; Music: movetwo).

Hubble’ın görüntüsünde uzaktaki birçok cisimde kendini göstermektedir. Bunlar arasında özellikle soluk ışık lekesi gibi görünen gökadalardan birbirine benzeyen çok sayıda sarmal gökada yer almaktadır.

[1] NGC 7714 ve komşusu NGC 7715’e Arp 284’de denilmektedir.

Hubble/ESA