Genç Ölen Gökadalar

Yeni bir çalışmaya göre yıldız oluşturan gazı bünyesinden atan gökadalar erken ölebilir.

Gökadaların milyonlarca yıl boyunca büyümelerini sağlayan hammaddenin varlığı yaşamlarını uzatıyor. Ancak genç yaşta ölen gökadalara bakıldığında kendilerine gerekli hammaddeyi dışarı attıkları görüldü.

genc olen gökadalar
J0836 Gökadası ve dışarı attığı gaz bulutu.

Uluslararası Radyo Astronomi Araştırmaları Merkezi’nden (International Centre for Radio Astronomy Research, ICRAR) Astrofizikçi Ivy Wong’a göre gökadaların iki türü var: Hâlâ aktif yıldız üreten mavi gökadalar ve büyümesi duran kırmızı gökadalar.

Çoğu gökada maviden kırmızıya iki milyar yıldan uzun zamanda yani yavaş yavaş geçerken, bazıları bir milyardan az süre içinde geçer.

Dr. Wong ve ekibi geçiş aşamaları farklı olan dört gökadayı inceledi.

Araştırmacılar yıldız oluşum aşamasının sonuna yaklaşan gökadaların kendilerine gerekli olan gazın çoğunu attığını belirledi.

Dr. Wong gökadanın neden dışarı gaz attığıyla ilgili tahminleri olduğunu söylüyor. “Bir olasılığa göre gaz gökadanın merkezindeki süper kütleli karadelik tarafından atılmış olabilir. Başka bir olasılık ise komşu gökadanın gazı sökmesi yönünde, ancak bunlardan başka tahminler de var” diyor.

İsviçre Federal Teknoloji Enstitüsü’nden Kevin Schawinskiye göre gökadaların hızla ölmeleri gaz kaybetmeleriyle orantılı.

“Doğrudan gaz çıkışını gördüğümüz dört gökadanın benzer özelliklere sahip olması bizim için şaşırtıcı oldu” diyor.

ICRAR