İki Yıldız Çevresinde Dolanan Gezegenler

Luke Skywalker’ın Yıldız Savaşları (Star Wars) evrenindeki gezegeni Tatooine benzeri bir gezegen Kepler Uzay Teleskopu ile belirlenmişti. Yeni bir çalışma bu gezegeni ele alıyor.

Yıldız Savaşları’ndaki gezegen gibi bu gezegen de iki yıldızın çevresinde dolanıyor. Böyle bir gezegenin oluşması ve iki yıldızın çevresinde dolanması için hangi şartlar altında gerçekleşmiş olabilir? Bristol Üniversitesi’ndeki gökbilimciler bu sorunu çözmeye çalışıyor. Kayalık gezegenlerin oluşması için gerekli madde burada bir değil iki yıldız tarafından güçlü kütleçekimsel tedirginlikler ve çarpışmalar sonrasında oluşmuş olmalı. Gerçekten durum bu mu?

otegezegen
Ressam gözüyle çift yıldız çevresinde dolanan Kepler-34(AB)b gezegeni (David A. Aguilar, Harvard-Smithsonian Centre for Astrophysics).

Bristol Fizik Okulu’ndan Dr. Zoe Leinhardt ve meslektaşları Astrophysical Journal Letters’da yayınlanan yeni çalışmalarında kütleçekimi ve fiziksel çarpışmaların etkisiyle oluşumu inceleyen bir bilgisayar benzetimini kullandı.

Ekibe göre bu gezegenlerin çoğu merkezdeki ikili yıldızdan çok uzakta oluşup, daha sonra yıldızların bulunduğu yere yani içe doğru göç etmiş olmalı.

Dr Leinhardt: “Bizim benzetimlerimiz bile yıldızları çevreleyen disk içerisinde güçlü kütleçekimleri olduğunu ve ortamın oldukça vahşi olduğunu gösteriyor. Bu verilere göre Kepler 34-(AB) b gibi gezegenler çarpışmalar etkisiyle büyüyebilir” diyor.

İkili yıldızlar çevresinde dolanan gezegenlerden Kepler-47(AB) c dışındakiler bu çalışmaya uygun bir şekilde dışarıda oluşup içe doğru göç etmiş oldukları akla daha yatkın gelmektedir.

Çalışma ekibinden Stefan Lines: “Böylesi gezegenlerin varlığı birçok bilim-kurgu yazarı ve film yapımcılarının hayal güçlerini zorlamaktadır. Böyle gezegenler var ve daha ilginç olanları da gelecek araştırmalarda ortaya çıkarılabilir. Üstelik çalışmamıza göre böylesi sistemlerde dünya benzeri gezegenler bile oluşabilir ki keşifleri bu açıdan sürpriz olmaz.