Yıldıztozu Tempel 1’le Buluşacak

Derin Darbe aracı 2005’in Temmuz ayında Tempel 1’e 370 kg’lık bir patlayıcı gönderdi. Çarpmanın etkisiyle yükselen toz bulutundan dolayı araç açılan kraterle ilgili gözlem yapamadı. (NASA/JPL/UMD/Pat Rawlings)

NASA’nın Yıldıztozu-NExT (Stardust-NExT) aracı 15 Şubat 2011’de hedefi olan Tempel-1 kuyrukluyıldızıyla karşılacak. Karşılaşma öncesinde de Güneş’in çevresinde bir tur dolanan Tempel-1’e ilişkin yapılacak gözlemle cisme ilişkin alınan önceki veriler karşılaştırılabilecek.

Araç 15 Şubat 2011’de Türkiye saati ile 05:36’da Tempel 1 kuyrukluyıldızından 200 km yakınından geçecek. NASA’nın Derin Darbe (Deep Impact) uzay aracı 2005 yılında 5,5 yıllık yörünge dönemine sahip Tempel 1’i Mars ile Jüpiter arasında Güneş’e doğru ilerlerken gözledi. Aracın görevlerinden ilki olan Tempel 1 gözlemiyle kuyrukluyıldızda olduğu düşünülen su ve kirli buz yerine tozdan oluşmuş ince bir bulut olduğu ortaya çıktı. Buz ise kuyrukluyıldızın iç bölgesinde yer alıyordu.

Yıldıztozu-NExT aracı bir görevden başka bir göreve yönlendirilirken fazla maliyetle karşılaşılmadı. Araç daha önce Ocak 2004’te Wild 2 kuyrukluyıldızının çekirdeğini çevreleyen toz bulutunu gözlemişti. Bu uçuş sırasında topladığı maddeleri barındıran kapsül  2006 yılında Utah Çölü’ne başarılı bir iniş gerçekleştirmişti.

Yıldıztozu uzay aracının 18-19 Ocak 2011 tarihlerinde kuyrukluyıldızdan 26.3 milyon km uzaklıktayken aldığı Tempel-1 görüntüleri. Kuyrukluyıldız sağdaki görüntüdeki işaretlenmiş. (NASA/JPL-Caltech)