Yana Yatık Sarmal Gökada

Işığı 65 milyon yılda ancak gelebilen ESO 121-6 Sarmal Gökadası’nın Hubble gözüyle elde edilmiş görüntüsü. (ESA/Hubble & NASA)

Güney yarıküre takımyıldızlarından Ressam (Pictor) içinde yer alan ESO 121-6 Sarmal Gökadası’nın yatmış gibi görünen bu fotoğrafı Hubble Uzay Teleskopu ile elde edildi. Yan döndüğü için tamamı görünemese de merkezi şişkin bölgenin yoğun ışıması ve kenarlara doğrı sıkıca birbirine bağlı yoğun genç yıldız kümeleri fark ediliyor.

Koyu renkli tozun izin vermediği bölgelerde de yer yer yıldızlı alanlar görülebiliyor. Çok sayıda yakın yıldızlar ve gökadalar küçük lekeler olarak görünmesine karşılık sol alt kısımdaki parlak mavi yıldız yakınlığıyla kendini göz kamaştırıcı şekilde öne çıkarıyor.

65 milyon ışık yılı uzaklıktaki ESO 121-6, şişkin soluk merkezli ve kendine zayıf bir şekilde bağlı kollarıyla sarmal bir gökadadır. Bulunduğu gökadalar grubu zayıf bir kütleçekimiyle birbirine bağlı 50’den fazla gökadan oluşur. Samanyolu’da Yerel Grup olarak bilinen bu galaktik kümenin bir üyesidir.

Hubble-ESA