Juno Büyük Kırmızı Lekenin Yakınındaydı

Juno uzay aracı Jüpiter’e altıncı yakın geçişini bitirdi. Son geçişinde Büyük Kırmızı Noktanın şimdiye kadar elde edilmiş en ayrıntılı görüntülerini elde etti.

Juno üzerindeki JunoCam adlı kamera geçiş sırasında çalıştırıldı. Elde edilen görüntüler önümüzdeki günlerde paylaşılacak. Aracın bir sonraki yakın geçişi 1 Eylül’de gerçekleşecek.

Jüpiter’in sırlarının çözümü yakın. ,ilk hedef Büyük Kırımızı Leke. Ayrıntılı fotoğraflar yakında yayınlanacak (NASA/JPL-Caltech).

San Antonio’daki Southwest Araştırma Enstitüsünden Juno baş araştırmacısı Scott Bolton: “Jüpiter’in kuşakları Dünya’nın her yerinden ve her yaştaki insanca merak edilir. Büyük Kırmızı Leke ise tam bir şaşkınlığa neden olmuştur. Nihayet bu fırtınayı çok yakından göreceğiz” diyor.

Muhtemelen en az 350 yıl önce oluşmuş Büyük Kırmızı Leke 1830’dan bu yana izlenmektedir. Leke aslında 16000 kilometre genişliğe sahip dev bir fırtınadır. Son zamanlarda lekenin küçülme eğiliminde olduğu ifade ediliyor.

Juno 10 Temmuz’da Jüpiter’e en yakın mesafeden geçti. Araç bu sırada gezegen bulutlarının 3500 kilometre üzerindeydi. Araç Büyük Kırmızı Lekeyi görüntülerken bulutların 9000 kilometre uzağındaydı.

Juno 4 Temmuz’da Jüpiter çevresindeki macerasının ilk yılını doldururken dev gezegenin çevresinde toplamda 114,5 milyon kilometre yol aldı.

Juno 5 Ağustos 2011’de Florida’daki Cape Canaveral üssünden fırlatıldı. Araç, Jüpiter’e gerçekleştirdiği her yakın geçişte gezegenin bulut örtüsünün altını gözlüyor. Böylece gezegenin kökeni, yapısı, atmosferi, manyetosferi ve aurora (kutup ışıması) üzerinde daha fazla bilgi edinilmesi amaçlanıyor.

Juno verileriyle Güneş Sistemindeki en karmaşık iç yapıya, enerjik kutup ışımasına ve kutup siklonlarına sahip olan Jüpiter’in sırlarının çözülmesi amaçlanıyor.