Bir Gezegen Daha Görüntülendi

Doğrudan görüntüleme yöntemiyle bir gezegen keşfedildi. Şimdiye kadar dolaylı yöntemlerle 3600’den fazla* gezegen keşfedildi. Bunlardan doğrudan görüntüleme yöntemi kullanılarak keşfedilen gezegen sayısı bir avuç kadar. Keşif bu nedenle önemli. Diğer yöntemlerin hiçbirinde gezegen görülmemesine karşılık doğrudan görüntüleme yönteminde gezegen görüntülenir.

SHERE aletinin keşfettiği gezegenin görüntüsü (b). A yazılı olan beyaz çember ise merkezi karartılmış yıldızın yerini gösteriyor. (Credit: © UNIGE)

Keşif İsviçre Cenevre Üniversitesi gökbilimcilerin başını çektiği bir uluslararası araştırma ekibi tarafından ESO’nun (Çok Büyük teleskop) VLT üzerindeki SPHERE aleti ile gerçekleşti. Atmosferdeki türbülansları gerçek zamanlı düzelten ve yıldız ışığına yoğunlaşmayı sağlayan bu alet sayesinde bir ötegezegenin fotoğrafı çekilebiliyor.

Böyle bir görüntü için SPHERE atmosferik etkileri saniyede 1200 kez düzeltebilen hareketli aynayı ve yıldız ışığını gizleyerek çevresini gösteren koronograf kullanıyor. SPHERE bir gezegen sinyalini yıldızdan milyon kat daha düşük bir parlaklığa sahip olsa bile tespit edebiliyor.

Yeni gezegen yıldızından Neptün-Güneş uzaklığının üç katından daha uzakta yer alıyor. HIP65426b adlı gezegen Jüpiter’e göre 6-12 kat daha kütleli ve 1200 C derece sıcaklığında.

Bu gezegen gökbilimcilerin kafalarındaki soru işaretlerini gidermiyor. Çoğu yıldızın çevresinde malzeme diski yoktur. HARPS’ı kullanarak keşfedilen HIP65426’nın genç bir yıldız olduğu belirlendi. Güneş’e göre 150 kat daha hızlı dönmekteydi. Bu durumda gezegeni nasıl oluşmuş olabilir?

Burada iki senaryo dikkate alınmaktadır. Biri gezegenin bir gaz ve toz diskinde oluştuğu ve disk dağıldıktan sonra diğer gezegenlerle etkileşime girerek yıldızdan uzaklaştığını işaret eder. Diğeri ise yıldız ve gezegenin aynı anda oluştuğunu ve birinin daha büyük olması nedeniyle tüm malzemeyi toplaması nedeniyle diğerinin ancak gezegene dönüştüğünü söylemektedir.

*Kabul edilmiş gezegen sayısı, tek gezegeni olan yıldız sayısı ve gezegen sistemi sayısını sitenin sağ tarafındaki sayaçtan izleyebilirsiniz. (AD)