Rosetta Şubat’ta 67P’den Teğet Geçecek

Avrupa Uzay Ajansı’nın (ESA) 67P/Churyumov-Gerasimenko’nun çevresinde dolanan Rosetta aracı önümüzdeki Şubat ayında kuyrukluyıldızın altı kilometre yakınından geçecek. Bu geçiş sırasında önemli görüntüleri Dünya’ya iletecek.

67P
Rosetta’nın kamerasıyla elde ettiği 67P kuyrukluyıldızına ait mozaik görüntü (ESA/Rosetta/NAVCAM).

ESA’nın Hollanda’daki merkezinden Rosetta projesi bilim insanlarından Matt Taylor: “Belki de bu Rosetta’nın son yakın uçuşu olacak. Sonraki zamanlarda kuyrukluyıldız yüzeyi daha aktif hale geleceğinden yakın uçuş tehlikeli olacaktır. Bu geçiş son derece önemli” diyor.

Yüzey aracı Philae’nin CIVA kamerasıyla elde ettiği yüzey görüntüsü (ESA/Rosetta/Philae/CIVA).

Rosetta’nın alçak uçuşu piksel başına birkaç on santimetre çözünürlükte görüntüler elde etmesine olanak sağlayacak. Görüntülerle kuyrukluyıldızın porozite (kayaçlarda gözenek yapısı)ve albedo (yüzeydeki yansıma) değerleri hakkında bilgi sağlanacak. Böylece kuyrukluyıldızın yüzeyindeki gaz ve tozun hangi süreçler sonrasında çıkışının hızlanıp kuyruğa katıldığı belirlenecek.

Rosetta aracı geçtiğimiz Kasım ayında yüzey aracı Philae’yi kuyrukluyıldıza indirmişti. Philae’nin ilettiği ilk görüntülerle kuyrukluyıldızın ilkel yüzeyinin yapısı incelenmişti.

Philae’nin 67P üzerinde durması kolay olmadı. Bu görsel yüzey aracının konumunu gösteriyor (ESA/Rosetta/Philae/CNES/FD/CIVA).

Kuyrukluyıldızlar Güneş ve gezegenlerin oluştuğu dönemden kalmış bozulmamış, ilkel maddeden oluşmuş cisimlerdir. Rosetta ile kuyrukluyıldız Güneş’e yaklaşırken yüzeyindeki değişimler gözlenecek. Gözlemler bilim insanlarına Güneş Sistemi’nin evrimini Dünya’daki suyun ve dolayısıyla yaşamın kökeniyle kuyrukluyıldızların ilişkisinin ortaya çıkmasında yardımcı olacak.