Holmberg II’deki Balonlar

Hubble’ın ünlü gökadaları barındıran bu görüntüde tipik zarif sarmallar ya da yumuşak kenarlı elips gökadalar görünmektedir. Bu büyük gökadalar düzgün formların tek temsilcisidir. Düzensiz cüce gökada Holmberg II gibi küçük gökadaları birçok şekil ve türlere sahip olduğundan sınıflandırmak zordur. NASA/ESA Hubble Uzay Teleskopu ile çekilen görüntüde gökadanın belirsiz şekline neden parlayan büyük gaz kabarcıklarıdır.

holmberg-2
Hubble gözüyle Holmberg II Gökadalar grubu. (NASA&ESA)

Holmberg II’nin parlak gaz kabukları enerjik yaşam döngülerine sahip olup yeni yıldızları doğurur. Yüksek kütleli yıldızlar yoğun gaz bölgelerinde oluşur ve daha sonra çevrelerindeki malzemeyi güçlü yıldız rüzgârlarıyla uçurur. Bu yıldızların sonu süpernova olacak. Şok dalgaları ile daha az yoğun bölgelere üflenen gaz ısınarak gördüğümüz hassas kabukları oluşturur.

Holmberg II’yi yoğun yıldız oluşum bölgelerini ve daha az maddenin bulunduğu geniş alanları da göz önünde tutarak binlerce ışık yılı çapına kadar uzatabilirsiniz. Bir cüce gökada olarak ne Samanyolu ne de yoğun eliptik gökada çekirdeği gibi tipik sarmal kollara sahiptir. Bu kütle çekimsel yapılar kırılgan kabarcık yapıları bir sığınak gibi koruyarak Holmberg II’yi oluşturur.

Gökada boyutlarında olsa da Holmberg II bazı ilginç özelliklere sahip. Görüntünün sağ üst köşesindeki üç gaz kabarcığının ortasında parlak X-ışını kaynağı göze çarpıyor. Halton Arp’ın Tuhaf Gökadalar Atlası (Atlas of Peculiar Galaxies) tuhaf ve harika nesnelere bir hazine kazandırdı. Bu güçlü ışımaya neden olan çeşitli kuramlar bulunmaktadır ve bunlardan en ilginci buradaki orta kütleli karadelik çevresindeki malzemeyi çekmektedir. Bu renkli görüntü Hubble’ın Geniş Alan Kamerası ile görünür ve yakın kızılötesi ışık altında alınan pozların birleştirilmesiyle oluşturulmuştur.

Hubble (ESA)