VST ile NGC 253 Görüntüsü

VLT Tarama Teleskopu (VST) ile yakın sarmal gökadalardan NGC 253’ün güzel bir görüntüsü elde edildi. Bu yeni görüntü muhtemelen şimdiye kadar çevresiyle birlikte çekilmiş en ayrıntılı gökada görüntüsüdür. (ESO/INAF-VST)

VLT Tarama Teleskopu (VST) ile yakın sarmal gökadalardan NGC 253’ün güzel bir görüntüsü elde edildi. Bu yeni görüntü muhtemelen şimdiye kadar çevresiyle birlikte çekilmiş en ayrıntılı gökada görüntüsüdür. Aynı zamanda etkileyici net bir görüntü sunan yeni teleskop VST, gökyüzüne geniş açıyla bakma olanağı sunmaktadır.

On bir buçuk milyon ışık yılı uzaklıktaki NGC 253, Yontar (Sculptor) takımyıldızında yer almaktadır. NGC 253, Andromeda Gökadası’ndan sonra gökyüzündeki en parlak gökadalardan biridir. Bu nedenle dürbünle bile görülebilir.

Gökbilimciler NGC 253’ün bol yıldız oluşturan gökada olduğunu belirledikten sonra onu “yıldızlarla dolup taşan” (starburst) gökada sınıfına aldılar [1]. Gökadayı süsleyen birçok yıldız kümesi, genç ve sıcak yıldızların ateşlediği yıldız yuvalarıdır. Bu mavi-beyaz dev bebeklerden yayılan ışıma, çevredeki hidrojen gazı bulutlarının parlamasına (görüntüdeki yeşil bölgeler) neden olur.

NGC 253, 1783 yılında ünlü gökbilimci William Herschel’in kızkardeşi Caroline Herschel’in kuyrukluyıldız ararken keşfettiği gökadadır. Herschel’ler VST’nin elde ettiği bu görüntüyü görselerdi zevkten dört köşe olurlardı.

Dijital Gökyüzü Tarayıcısı ile elde edilen NGC 253 görüntüsü. (ESO/Digitized Sky Survey 2)

VST’nin bu son görüntüsü teleskobun bilimsel performansını değerlendirmek açısından kullanılabilir. VST verileri ile VISTA’nın kızılötesi verileri (eso0949) NGC 253’deki genç yıldızları ortaya çıkarmak için kullanılabilir. 12 000 pikselden fazla çözünürlükteki görüntü aynı zamanda ESO’nun Paranal Gözlemevi’ndeki muhteşem gökyüzü koşullarının da bir sonucudur.

2,6 metrelik VST bir derecelik görüş alanı (iki dolunay büyüklüğü alandan daha fazla) sunar  [2].

[1] NGC 353 ile ilgili ayrıntılar NASA/ESA Hubble Uzay Teleskopu ile ESO’nun Çok Büyük Teleskobu (VLT) tarafından ortaya çıkarılmıştır. Bu araçlar Samanyolu’nda olduğu gibi bu gökadanın merkezinde de bir karadelik olduğunu gözlediler. (ESO’nun Haziran 2009 bülteninde bu konuya yer verilmiş:  eso0902) .

[2] Burada sunulan görüntü VST’nin görüş alanına göre biraz kırpılmıştır.

Loading player…