10 Milyar Yıldızlı Küme: M68

Hubble’ın gözünden M68 kümesi. (ESA/Hubble & NASA)

Hubble Uzay Teleskopu Messier 68 (M68) olarak bilinen yıldızlarla dolu küresel yıldız kümesini görüntüledi. Bir yıldız kümesi yüzbinlerce hatta milyonlarca yıldızın karşılıklı kütle çekim dengesiyle milyarlarca yıl bir arada bulunurlar.

Gökbilimciler buradaki yıldızların yaşına bakarak küresel kümelerin yaşlarını tespit ederler. Aynı zamanda bulundurdukları kimyasal elementleri de yolladıkları ışık ile belirleyen gökbilimciler bu yıldızlarda genellikle Güneş’te bulunan karbon, okjien ve demir gibi ağır elementlerin daha az olduğunu gördüler. Bu kümelerin içinde evrenin antik çağdan kalmış yıldız sayısı azdır ve sürekli yeni yıldızlar ürer. Öyle ki küresel kümelerde kayıtlı en yaşlı yıldız sadece 10 milyar yıl yaşındadır.

Samanyolu Gökadası’nda 150’den fazla küresel küme bulunur. Galaktik ölçeğe göre bu tür kümelerin boyutu pek de büyük değildir. M68, 100 ışık yılından biraz fazla çapında bir alanı kaplamaktadır. Samanyolu’nun bir ucundan diğer ucuna uzunluğu ise 100 000 ışık yılından fazladır.

33 000 ışık yılı uzaklıktaki M68, Hydra (dişi su yılanı) takım yıldızında bulunur. Ünlü Fransız gökbilimci Charles Messier’in 1780 yılında hazırladığı kataloğa 68. sırada girmiştir.

Hubble bu görüntüyü Geniş Alan Kamerası ile elde etti. Görüntü kızılötesi ve görünür bölge görüntülerinin birleştirilmesiyle oluşturulmuştur.

NASA-Hubble