Çivi Kuyruklu Gökada

Morötesi ve görünür ışıkla alınmış IC 3418 gökadası çivi başını andıran kuyruğuyla diğer gökadalara göre farklı bir görüntü sergiliyor. (NASA/JPL-Caltech/SDSS)

NASA’nın Gökada Gelişim Tarayıcısı (Galaxy Evolution Explorer-GALEX) yeni yıldızların oluşturduğu çivi başı görüntüsüyle bir gökadanın kuyruğunu yakaladı. Komşu Başak Kümesi’nde yer alan IC 3418 kuyruklu gökadası yıldızların oluşumuyla ilgili yeni fikirler vermektedir.

Kaliforniya Teknoloji Enstitüsü’nden Janice Hester: “Gökadanın içindeki gaz dışarı doğru üfleniyor. GALEX’in gözlemlerinden gaza sert bir rüzgarın etki ettiği sonucu çıkarılıyor. Buna karşılık daha ağır olan yıldızların değil, yıldız oluşumundan sonra kalan gazın hareketlendiğini gösteriyor” diyor.

Evrende çok sayıda gökada çarpışmaları olmaktadır. Gökadamız Samanyolu da, birkaç milyar yıl içinde Andromeda ile etkileşime girecektir. Genellikle çarpışmaya uğrayan gökadalarda böylesi kuyruk yapıları ortaya çıkmaktadır.

Hester ve ekibi benzeri olmayan bir görüntüye sahip IC 3418’in kuyruğunu ortaya çıkardı. Başak Kümesi’nde bulunan 54 milyon ışık yılı uzaklıktaki IC 3418, çarpışan bir gökada değildir. 1500 gökadası olan kümenin bir üyesi olan IC 3418’deki gaz saniyede 1000 km ya da saatte 3.2 milyon km gibi inanılmaz bir hızla dışarı doğru itiliyor.

Görünür ışıkla alınmış görüntü. (NASA/JPL-Caltech/SDSS)

Gökbilimciler bu kuyruğu GALEX’in teknolojisinin yardımıyla gördüler. Kuyruktaki genç ve büyük yıldızların oluşturduğu topluluk uzay teleskobunun görebildiği morötesi alanda ışıma yaparlar. Buradaki genç yıldızların varlığı, sürüklenen gazın çoğunlukla hidrojenden oluştuğunu göstermektedir.

Carnegie Teknoloji Enstitüsü’nde çalışan ve GALEX ekibi üyelerinden  Mark Seibert: “IC 3418’in kuyruğu burada yeni yıldızları oluşumunu sağlayan, itilen gazlarla dolu olduğunu gösteriyor.

Hester ayrıca kuyruğun çevreyle yalıtım yaparak yeni yıldız oluşumunu destekleyen mükemmel bir yapıda olduğunu belirtiyor.

“Bu kuyruk, bizim yıldız oluşumlarının arkasında hangi olayların yattığını araştırmamıza olanak sağlıyor. Bu değişimleri ve gökada yaşam döngülerini anlamak, yıldız oluşumlarından geçiyor. Buradaki sürecin sonunda gezegenlerin nasıl oluştuğunu da anlayabiliriz.”

İlk görüntünün büyük ölçeği için tıklayınız.

İkinci görüntünün büyük ölçeği için tıklayınız.

Kaynak: GALEX