ESA’nın Gaia uydusu gökyüzünü anlatıyor. Gaia’nın görüntüsünde Samanyolu gökadası, Macellan komşuları ile birlikte sıra dışı bir poz vermektedir.

Samanyolu_Gaia
Fotoğrafta görülen gökyüzünün merkeze doğru gittikçe parlaklaştığı görülüyor. Parlaklığın çokluğu yıldızların fazla olması, az olması ise az yıldızlı alanlar anlamındadır (ESA/Gaia).

Gaia uydusu ile şimdiye kadar görülmemiş doğrulukta yaklaşık bir milyar yıldızın konum ve hızının saptanması amaçlanmaktadır. Bunu yaparken yörüngesi gereği kamera sensörü boyunca olan kendi hızını da hesaba katarak gerçek zamanlı kontroller yapar.

Fotoğrafta görülen gökyüzünün merkeze doğru gittikçe parlaklaştığı görülüyor. Parlaklığın çokluğu yıldızların fazla olması, az olması ise az yıldızlı alanlar anlamındadır.

Görüntüdeki en parlak kısım görüntünün merkezi ve burayı kesen yatay eksendir. Bu bölüm Samanyolu’nun Galaktik düzlemi olarak bilinir. Bu düzlemden düşey doğrultuda uzaklaştıkça parlaklığın azalması ışığı kesen ve geçirmeyen gaz ve tozdan oluşmuş yoğun yıldızlararası bulutların varlığını gösterir.

Samanyolu 100.000 ışık yılı çapında uzunluğa ve 1000 ışık yılı kalınlığa sahiptir. Görüntü gökadayı iki boyutlu olarak göstermektedir.

Görüntüde bunun dışında birkaç cisim de göze çarpmaktadır. Bunlardan en önemlileri Samanyolu’nun sağ altında görülen Macellan Bulutları adlı parlak iki cüce gökadadır.

Gaia’nın elde ettiği Samanyolu görüntüsünde kendine yer bulmuş parlak kümeler (ESA/Gaia).

Bunun dışında galaktik düzlem boyunca milyonlarca yıldızı bir arada tutan birkaç küresel kümede kendini gösteriyor. Bunlar Samanyolu’nun özellikle halo adı verilen merkezden düşey 100.000 ışık yılı çaptaki dik küresel alan içinde görülmektedir.

Örneğin parlak kümelerden NGC 104, Küçük Macellan Bulutu’nun hemen yanındadır. Bunun dışındaki parlak kümeler diğer görselde gösterilmiştir.

Gaia’nın görüntüsünde bazı parlak kümeler ve yıldızlar görülmemektedir. Aynı şekilde Andromeda Gökadası’da görülmemektedir.

Gökadamızın üç boyutlu görüntüsünü elde etmek, gökadamızın evrimini incelemek açısından önemlidir. Bu nedenle üzerinde bir milyar piksellik kamerası olan Gaia çok önemli bir gözlem aracıdır ve önemli bir iş çıkarmaktadır.

ESA