Süper Süratli Yıldız Keşfedildi

Samanyolu’nun merkezindeki süper kütleli kara deliğin çevresinde bir yıldızın muazzam süratle dolandığı belirlendi. S4716 adlı yıldız Yay A* adlı kara deliğin çevresinde saniyede 8000 kilometre süratle yol alıyor. Yıldız kara deliğe 100 astronomik birim uzaktaki yörüngesini dört yılda tamamlıyor. Astronomi birimi Yer-Güneş arası uzaklıktır.

Köln Üniversitesi ve Çek Cumhuriyeti’ndeki Masaryk Üniversitesindeki araştırmacıların gerçekleştirdiği çalışma Astrophysical  Journal’da yayınlandı.

Süper süratli yıldız grafiğin merkezinde yeşil çember ile işaretlenmiştir.

Gök ada merkezindeki kara deliğin yakınında oldukça yoğun bir yıldız kümesi bulunur. S kümesi adlı bu küme, parlaklık ve kütleleri açısından birbirinden farklı yüzden fazla yıldızdan oluşur. S yıldızları oldukça yüksek süratle hareket eder. Çalışmanın başyazarı Dr. Florian Peissker: “Öne çıkan S2 üyelerinden biri, sinemada önünüzde oturan iri bir insan gibi davranır: görüşünüzü engeller. S2 yıldızları da gök ada merkezini gizlemektedir. Sadece kısa bir süre için kara deliğin çevresine bakabilirsiniz” diyor.

Araştırma, neredeyse yirmi yılı kapsayan gözlemlerle sürekli eklenen veriler eşliğinde gerçekleşti. Bu sayede süper kütleli kara deliğin çevresinde dört yılda dolanan bir yıldız tanımlanabildi. Beş teleskopla yıldız izlendi ve bunlardan dördünün verileri ile bir büyük teleskoptan alınan veriler birleştirildi. Böylece daha doğru ve ayrıntılı gözlemlere olanak sağlanmış oldu. “Bir yıldızın süper kütleli kara deliğe bu kadar yakın ve yüksek süratle yörüngede olması beklenmedik bir durumdur. Böyle bir durum geleneksel teleskoplar için gözlem sınırıdır” diyor Peissker.

Keşif, Samanyolu’nun merkezinde hızlı hareket eden yıldızların yörüngesinin kökenine ve evrimine de ışık tutuyor. Çalışmaya katılan Masaryk Üniversitesinden astrofizikçi Michael Zajaček: “S4716’nın kısa süreli, dar yörüngesi kafa karıştırıyor. Yıldızlar bir kara deliğin yakınında bu kadar kolay oluşamaz. S4716, örneğin S kümesindeki diğer yıldızlara ve cisimlere yaklaşarak içe doğru hareket etmek zorunda kaldı ve bu da yörüngesinin önemli ölçüde küçülmesine neden oldu” diyor.