24 Mayıs Sabahı Yağmur Yağacak mı?

24 Mayıs sabaha karşı yeni bir meteor yağmuruyla tanışabiliriz. Üstelik tahminlere göre saatte 200’den fazla göktaşının Dünya atmosferine gireceği düşünülüyor. Bu ise yılın en iyi meteor yağmuru olarak sayılan Perseid’lerden daha fazla. Üstelik meteor yağmurunun yaşanacağı sabah Venüs ile Ay yakınlaşması da görsel şöleni zirveye taşıyacak.

perseid_meteory_uikizler
Amatör gökbilimcimiz ‘yerli Hubble’ Teleskopu ile Samanyolu içindeki Perseid’leri geçtiğimiz yıl Antalya’daki TUG Gözlemevi’nin gökbilim Şenliği’nde yakalamıştı (Uğur İkizler).

NASA’dan meteoroidlerden sorumlu ekibin başkanı Dr. Bill Cooke düzenli olarak gökyüzünü izliyor. Cooke ve ekibi Dünya atmosferine giren cisimlerin belirlenmesi amacıyla kurulan büyük bir ağı yönetiyorlar.

Buna karşılık 24 Mayıs sabahı tüm ekip dışarı çıkıp gözlerini gökyüzüne dikmek istiyor.

“Bu meteor yağmurunu hiçbir şekilde kaçıramam, kendi gözlerimle bu görsel şöleni görmek istiyorum” diyor Cooke.

Zürafa takımyıldızı yönünden gelecek olan meteoroidlerin nedeni 209P/LINEAR kuyrukluyıldızıdır.

“Bazı tahminlere göre saatte 200’den fazla göktaşı görülecek” diyor Cooke.

209P/LINEAR kuyrukluyıldızı NASA’nın finanse ettiği Yakın-Dünya Asteroit Araştırma Projesi çerçevesinde ve ABD Hava Kuvvetleri tarafından Şubat 2004’te keşfedildi. Bu cisim Güneş çevresinde beş yılda bir dolandığından sönük bir cisim olarak görülür.

İki yıl önce iki meteor uzmanı, Finlandiya’dan Esko Lyytinen ve NASA Ames Araştırma Merkezi’nden Peter Jenniskens, Dünya’nın 209P/LINEAR kalıntısının üzerinden geçeceğini açıkladı. Ancak buna katılmayan gökbilimciler de vardı. Dünya gerçekten de 24 Mayıs’ta bir kalıntı topluluğunun içinden geçecek. Ancak bunun yoğunluğunun ne kadar olacağı kestirilemiyor. Bu kalıntı diskinin 1800’lerde kuyrukluyıldızca atılan parçalar olduğu sanılıyor.

ay-venus-zurafa
24 Mayıs 2014 sabahı saat 04:15’te gökyüzünün doğu ufku yakınını gösteren harita. (Stellarium ile oluşturulmuştur)

“Aslında kuyrukluyıldızın 1800’lerde ne yaptığını bilmiyoruz. Bu belirsizlik sonucunda ya bir şölen izleyeceğiz ya da bir şey göremeyeceğiz” diyor Cooke.

Gözlem için en uygun saat 24 Mayıs sabahı. Ancak ülkemizin konumu gereği Zürafa takımyıldızı ufka yakın olacağından pek fazla meteor yağmuru göremeyebiliriz. Buna karşılık kuzeye yakın ülkelerde Zürafa takımyıldızı ufuktan daha yüksekte olacağından daha fazla meteor sayabilirler.

“Meteor yağmuru Kutup yıldızının yakınlarında bulunan ve sönük yıldızlardan oluşan Zürafa takımyıldızı üzerinden gelecek. Gece boyunca gökyüzünde olacak olan takımyıldızını izlemenizi öneririz” diyor Cooke.

Bu iyi fikir olabilir. 24 Mayıs’ta ortaya çıkması beklenen yeni meteor yağmurunun yeni olması beraberinde birçok sürprizi de getirebilir. Meteor parlamaları hesaplanandan daha erken ya da daha geç bir saatte başlayabilir.

Bu belirsizliğe karşın yine de 24 Mayıs gecesi gözlerinizi gökyüzüne çevirin. Çünkü sabah karşı Ay ile Venüs yakınlaşması bugünün son hediyesi olacak. Güneş doğmadan hemen önce doğu ufkunda birlikte yükselecekler.

Bu olaya işaret eden Cooke: “Göktaşı yağmuru olsa da olmasa da güne güzel başlamak sizin elinizde” diyor.

NASA Science