Bir Gezegende Karbondioksit Keşfedildi

Ressam gözüyle WASP-39b gezegeni. (NASA, ESA, CSA, Joseph Olmsted (STScI))

James Webb Uzay Teleskopu bir ötegezegenin atmosferinde karbondioksiti belirleyerek, ötegezegen biliminde yeni bir dönemi başlattı.

James Webb Uzay Teleskopu, 700 ışık yılı uzaktaki bir sıcak dev gezegenin atmosferinden süzülerek gelen ışığa kırmızı-öte dalga boyunda bakarak karbondioksitin tartışmasız kanıtlarını elde etti. Bu gözlem, gezegenin kimyasal yapısı ve oluşumu hakkında önemli bilgiler sağlamaktadır. Araştırmacılar James Webb’in yakın zamanda daha küçük ve karasal gezegenlerin atmosferlerini tarayarak önemli bilgiler elde edeceği için heyecanlılar.

Webb’in gözlediği WASP-39b gezegeni, Satürn kütlesinde olup Jüpiter’in çapından 1.3 kat daha büyük genişliğe sahip olan bir sıcak devdir. Şişkin olmasının nedeni 9000C gibi inanılmaz derecede sıcak olmasıdır. Güneş Sistemimizdeki oldukça soğuk olan gaz gezegenlerin tersine WASP-39b yıldızına çok yakın bir yörüngeye sahiptir. Yıldızına, Güneş ile Merkür arası uzaklığın dörtte biri kadar olan yörüngede dolanan gezegen 2011 yılında geçiş yöntemiyle keşfedildi.

NASA’nın Hubble ve Spitzer uzay teleskopları başta olmak üzere birçok teleskopla yapılan gözlemler, gezegenin atmosferinde su buharı, sodyum ve potasyum olduğunu belirlemişti. Webb’in kırmızı-öte görme yeteneğiyle şimdi de atmosferinde karbondioksit olduğu saptandı.

Bir gezegenin atmosferinin bileşimini anlamak, onun nasıl oluştuğu ve evrimleştiğini otaya koymak açısından önemlidir. Gaz devinin oluşumu için gaz yapı dışında katı malzeme de gereklidir. Önümüzdeki yıllarda Webb’in başka gezegenler için ileteceği verilerle gezegenlerin nasıl oluştuğu daha net anlaşılabilecek. Güneş Sistemimizdeki gezegenlerin nasıl oluştuğunun bir yolu da çok sayıda ve farklı yaştaki gezegenleri incelemek ve kimyasal yapılarını ortaya çıkarmaktan geçmektedir.