Yoksa Onları Bulduk mu?

Kepler Uzay Teleskopu verileri işlendikçe heyecan verici keşifler yapılıyor. Şimdi de Dünya’nın büyük kuzeni diyebileceğimiz bir gezegen bulundu. 1400 ışık yılı uzaklıktaki Güneş benzeri yıldızının çevresinde dolanan gezegenin bir başka dikkat çekici ise yaşı…

otegezegen_Kepler 452b
Kepler 452b ile Dünya’nın büyüklüklerinin karşılaştırılması (NASA / JPL-Caltech / T. Pyle).

Kuğu (Cygnus) takımyıldızı doğrultusunda bulunan gezegen Kepler 452b olarak adlandırıldı. Ötegezegenler b harfinden başlamak üzere kodlanır. Harfin önündeki rakam ya da terimler ise yıldızın adıdır. Dolayısıyla adını şöyle de söyleyebiliriz: Kepler 452 yıldızına bağlı b gezegeni.

Dünya’ya göre % 60 daha büyük çapa sahip Kepler 452b’nin yaklaşık yarısının kayalarla kaplı olduğu düşünülüyor. (Gezegenin henüz kütlesi ve yüzey yapısına ait bir bilgi olmadığını da belirteyim) Gezegen yıldızının yaşam alanı içerisinde bulunuyor. Yaşam alanı yıldızın çevresinde suyun sıvı halde bulunduğu bölgedir. Güneş için bu alan Venüs ile Mars arasındadır. Gezegenin yaşam alanı içerisinde olması, 1,6 Dünya büyüklüğündekide gezegende su, dere, göl ya da okyanus olması olasılığını güçlendiriyor (!). Gezegenin yıldızı çevresindeki dolanım süresi Dünya ile benzerlik gösteriyor: 385 gün.

Kepler 452 yıldızı yaklaşık 6 milyar yıl yaşında. Dolayısıyla b gezegeni de aynı yaşta kabul edildiğinde bir başka ilginç olasılık ortaya çıkmaktadır: Yaşam varsa teknolojileri bizden ileridir.

yasamalani
Yıldızın büyüklüğüne göre yaşam alanının nerede olacağını gösteren grafik.

Dünya’nın yaşının 4,5 milyar yıl olduğu ve buna bağlı olarak teknolojimizin gelişimini dikkate alırsak, daha yaşlı bir gezegende bize göre çok daha ileri bir uygarlık olabilir. Kepler 452b’de gelişmiş uygarlığa sahip adaylardan biridir (kendi yorumum).

Kepler Uzay Teleskopu şu an görevini sürdürüyor. Ancak artık planlanmış bölgeye bakamıyor. (Bununla ilgili daha önceki haber için tıklayınız.) Veri yollamayı sürdürse de önceden baktığı bir alana tekrar bakma şansı az olduğundan yeni gezegen keşfedebilmesi daha zor. Kepler 452b gezegeni uzay aracının yolladığı bir yığın veri arasından bulundu.

Kepler verileriyle şu an için aday gezegen sayısı 521 artarak 4696’ya ulaştı. Bu adaylardan yaşam alanı içindeki 12’si 1-2 Dünya büyüklüğünde ve bunların da dokuzu Güneş benzeri yıldızın çevresinde dolanıyor.

Şimdi ise gökbilimcileri daha zor bir görev bekliyor. Gezegenin atmosferini inceleyip hangi elementlerin, gazların olduğuna bakacaklar. Ama bu işlem için 2018’de fırlatılacak James Webb Teleskopu gibi gelişmiş ve yetenekli bir teleskoba ihtiyaç var.

Ümit Fuat Özyar