Casus Gökada: Maffei 2

Astronomi Diyarı 2010 yılını casus bir gökada haberiyle noktalıyor. Spitzer Kızılötesi Uzay Teleskopu ile görünür ışığın % 99.5’ini yutan ve belli belirsiz bir leke olarak görünen bölgede bir gökada olduğunu belirledi. Maffei 2 Gökadası Spitzer’in kızılötesi ışığı ile kendini ele verdi. Gökadanın önündeki ve görülmesini engelleyen tozlu yapı ancak kızılötesi teleskoplarla aşılabiliyor.

1968 yılında gökbilimci Paolo Maffei bir kızılötesi fotoğraf plakası üzerinde belli belirsiz bir leke olduğunu fark etti. Bundan dört yıl sonra şimdi onun adıyla anılan ve gökada olması muhtemel cisim bulundu. Bu aynı zamanda kızılötesi gözlemle yapılmış ilk keşifti. Yıllar geçtikçe kızılötesi gözlemle birçok gizli cisim ve cisimler üzerindeki ayrıntılar ortaya çıkarılacaktı.

Gizli gökada Maffei 2 büyüklüğüyle yüzyıldır kataloglanmış olabilirdi. 18. yüzyılda Charles Messier bu gökadayı görebilseydi kataloğuna ekleyebilirdi. Ancak tozlar arkasında gizlemiş gökadayı görmesine olanak yoktu.

Spitzer görüntüsü gökadanın yapısını bet olarak ortaya çıkardı. Güçlü merkez çubuğu ve asimetrik kollarıyla gökada, bol yıldızlı çekirdeğe sahip. Gökada merkezine kütle çekimi etkisiyle sürüklenen toz ve gazın etkisiyle oluşan yoğun patlamalar yıldız oluşumlarını tetiklemektedir.

Kaynak: Spitzer

Not: Maffei Grubu ile ilgili Bulutsu’da yer verilen ayrıntılı bilgiye ulaşmak için tıklayınız.

İyi yıllar.